Vihreän Teatterin kesän 2020 näytelmä valittu

Vihreän Teatterin hallituksen kokouksessa 15.1. lyötiin lukkoon ensi kesän tuotanto. Kirjurinluodon kesäteatterin näyttämöllä nähdään laulunäytelmä Maria, ryssän morsian. Näytelmä perustuu emeritusprofessori Arvo Myllymäen omaelämänkerralliseen kirjaan Vihan ja rakkauden päivät (2011), jossa Myllymäki kertoo sukunsa tarinan. Myllymäen
tarinasta on tehty myös dokumentti Matka isän luo (Yle 2011).

Laulaja-näyttelijä ja teatteri-ilmaisun ohjaaja Jouko Enkelnotko on dramatisoinut kirjan laulunäytelmän muotoon ja musiikillisena työparina hänellä on luomisprosessissa toiminut pianisti-säveltäjä Silja Kuoppala. Juuriltaan satakuntalainen Enkelnotko on myös Vihreän Teatterin esityksen ohjaaja ja taiteellinen tuottaja.

Musiikkiteatteriteoksen ensimmäinen versio esitettiin Lapualla Larvateatterissa vuonna 2016; silloin vielä toisella nimellä Aarre, ryssän äpärä. Enkelnotko on työstänyt uutta versiota pienin muutoksin ja on varautunut sovittamaan tekstiä Vihreän Teatterin näyttelijöille harjoitusprosessin aikana.

Näytelmän keskiössä on talontytär Maria Metsäperä, joka on palannut sodan aikana kotitilalleen apuun. Keväällä 1943 Metsäperän tilalle saapuu työapuun määrätty sotavanki Mihail. Jäät sulavat – paitsi Lapuanjoesta – myös Marian rinnasta ja juhannuksena Maria kutsuu Mihailin aittaansa opettaakseen tälle vähän lisää suomea.

– Näytelmässä on isoja teemoja, joiden käsittelyssä musiikkiteatteri tuntui vahvimmalta ja osuvimmalta tyylimuodolta. Kantaesitykseen tuli vielä
alkuperäissuunnitelmasta poiketen mukaan tanssi Nuoren Marian roolihenkilön kautta ja se teki tarinasta entisestäänkin riipaisevamman. Kirja kun ei antanut paljon sanoja Marian suuhun, niin hänelle kirjoitetuilla lauluillaan sekä tansseillaan voimme eläytyä syvästi hänen traagiseen kohtaloonsa. Onneksi näytelmässä on vapauttavan onnellinen loppu, Enkelnotko huokaisee.

Näytelmän vahvaa ja leimaavaa nimeä hän perustelee seuraavasti:

– Kun aloin kirjoittamaan ensimmäistä kokoillan näytelmääni, luulin kirjoittavani pojan, Aarren, tarinaa. Mutta huomasinkin miettiväni eniten Marian kohtaloa ja se puhutteli koko ajan enemmän ja enemmän. Lopputuloksessa onkin siksi eniten lauluja Marialle,
Jouko Enkelnotko summaa.

– Olin pitkään pohtinut näytelmän nimeä sen kantaesityksen jälkeen. Kun parivuotta sitten luin Satakunnan Kansasta jutun tutkija Ira Vihreälehdon kirjasta Kunnes rauha heidät erotti (2018), tuli eteeni termi ”ryssän morsian”. Tätä sanaparia on käytetty naisista, jotka olivat suhteessa neuvostosotavankeihin. Se oli siis oman aikansa sarkastista vihapuhetta, josta Mariakin sai osansa. Jokainen katsoja voi arvioida, oliko oikein, että Marian kohtalo oli olla tämän maalittamisen kohteena. Uskon, että tämä ilmaisu on pientä sen rinnalla, millä nimillä Mariaa nykyajassa kutsuttaisiin, Enkelnotko pohjustaa.

Enkelnotko aloittaa Vihreässä Teatterissa työnsä puhtaalta pöydältä. Hän tutustuu porilaisiin harrastajiin vetämällä ensin helmikuussa kaksi kurssia Vihreässä Teatterissa. Erikseen lapsille ja aikuisille järjestettyjen kurssien jälkeen on vuorossa laulunäytelmän esiintyjähaku.

– Esiintyjäkaartista tulee iso ja kaikki roolit ovat vielä auki. Haussa on solistien lisäksi kuoro ja rooleja on lapsillekin pienen kyläkoululuokan verran. Naisäänille on enemmän tehtävää kuorossa ja miesrooleissa laulutaito ei ole välttämätön.
Kuorossa oleminen ja miesten pikkuroolit sopivat erinomaisesti aloitteleville harrastajille. Eli – äijät eritoten – jos teatterinteko on kiinnostanut, niin tervetuloa kursseille ja sen jälkeen hakemaan esitykseen, Jouko innostaa.

Vihreän Teatterin laulunäytelmän Maria, ryssän morsian esitysaikataulut ja muu taiteellinen työryhmä julkaistaan myöhäisemmässä vaiheessa. Näytelmän suositusikäraja on kymmenen vuotta. Vihreän Teatterin kursseille ja koe-esiintymiseen voi ilmoittautua
Vihreän Teatterin nettisivuilta. www.vihreateatteri.fi

Lisätietoja: vihreateatteri@gmail.com
Puheenjohtaja Kimmo Salokangas, 044 701 5321
Taiteellinen tuottaja Jouko Enkelnotko, 050 5668223

Syyskokous & hallitus 2020

Vihreän Teatterin uusi hallitus on valittu vuodelle 2020 ja toiminta saa jatkoa. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Kimmo Salokangas, varapuheenjohtajaksi Johanna Santanen, sihteeriksi Peppi Lehtojoki ja rahastonhoitajaksi Aki Nummelin. Muita varsinaisia jäseniä ovat Jouko Enkelnotko, Visa Leino ja Juho-Erik Mikkola. Varajäseninä ovat Marianne Koto ja Tarja Silfver. Kuten aiempinakin vuosina, toteutamme kesäteatterinäytelmän Kirjurinluodon kesäteatterissa heinä-elokuussa vuonna 2020. Ohjelmistovalinta julkistetaan myöhemmin. Vihreä Teatteri toivottaa kaikille oikein mukavaa uutta vuotta!

Vihreä Teatteri ry:n kevätkokous 2019

Vihreä Teatteri ry:n sääntömääräinen kevätkokous pidetään torstaina 30.5.2019 klo 15.00 Valimo-rakennuksessa, joka sijaitsee Palmgren-konservatorion ja Porin suomalaisen yhteislyseon (PSYL) välissä osoitteessa Porilaistenkatu 2. Samassa rakennuksessa sijaitsee myös Palmgren-konservatorion Valimo-sali. Sisäänkäynti on rakennuksen sisäpihanpuoleisessa päädyssä.

Kokouksessa käsitellään seuraavat asiat:

• tilinpäätös
  • toimintakertomus
  • toiminnantarkastus
  • vastuuvapauden myöntäminen
  • kunniajäsenyydet
  • yhdistyksen toiminnan jatko

Vihreän Teatterin syyskokous 2018

Aika: ma 3.12.2018 klo 17.00
Paikka: Vihreän Teatterin toimisto, Rautatienpuistokatu 2, Pori

Kokouksessa käsitellään seuraavat asiat:

1. Kokouksen avaus
2. Kokouksen puheenjohtajan, sihteerin, pöytäkirjantarkastajien ja mahdollisten ääntenlaskijoiden valinta
3. Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
4. Esityslistan hyväksyminen
5. Yhdistyksen toimintasuunnitelman, tulo- ja menoarvion sekä jäsenmaksun vahvistaminen
6. Valitaan hallituksen puheenjohtaja ja muut jäsenet
7. Valitaan toiminnantarkastaja
8. Kokouksen päätös

Kirpputori 15.9. & 16.9. klo 10-16

Puvuston ja tarpeiston kirpputori la 15.9. ja su 16.9. klo 10-16 Vihreän Teatterin toimitiloissa Keskuskartanossa osoitteessa Rautatienpuistokatu 2, Pori. Sisäänkäynti sisäpihan puolelta D- ja E-portaikon välistä. Huomioithan, että kirpputorilla on käytössä vain käteismaksu. Tervetuloa!