Pessi ja Illusia

Fantasiamusikaali Pessi ja Illusia Kirjurinluodon kesäteatterissa kesällä 2017

Varaa lippusi verkossa!

Vihreä Teatteri tuo kesällä 2017 Kirjurinluodon kesäteatteriin näyttävän musikaaliversion Yrjö Kokon alun perin jatkosodan rintamalla lapsilleen kirjoittamasta tarinasta. Tuosta joululehteen tarkoitetusta sadusta kehkeytyi upseeritoverien kehotuksesta kirjailijan tunnetuin teos, Pessi ja Illusia (1944; lastenkirjaksi muokattu 1963).

Kokon kuolemasta tulee vuonna 2017 kuluneeksi 40 vuotta. Samalla itsenäinen Suomi täyttää 100 vuotta. Näytelmäkirjailija Kati Oksasen Vihreälle Teatterille tekemä uusi dramatisointi sodan allegoriaksi kirjoitetusta herkänkauniista sadusta on mukana valtioneuvoston Suomi 100 -ohjelmassa, ja se juhlistaa niin 100-vuotiasta itsenäisyyttä kuin kansallisesti merkittävän kirjailija Kokon elämää.

Oksasen Pessi ja Illusia kysyy, ovatko ihmiset ja maailma muuttuneet kovasti kuluneina vuosina, vai ovatko kysymyksemme edelleen samoja kuin viattomalla peikolla ja keijulla yli 70 vuotta sitten. Pessi ja Illusia käsittelee suomalaista luontoa, sotaa ja sitä, millaisessa maailmassa elämme, kuinka sen näemme, ja miten siitä puhumme.

Luonnon ja sadun vuoropuhelu on tarinassa jatkuvasti läsnä. Metsäluonnon olennot ja ilmiöt eivät toimi vain lavastuksena, vaan niillä on oma äänensä. Lisäksi jatkuvana taustana on sota, jonka tarkoitus on eläimille ja metsänhengille aikamoinen arvoitus.

Vihreä Teatteri rakentaa alkuteokselle uskollista fantasiamusikaalia, joka tutkii myös ajan muutosta ja ihmisen muuttumattomuutta: Pessi ja Illusia kuljettaa vakavasta pohdinnasta kuumeiseen toimintaan, surusta huumoriin ja takaisin, katsojan kokoisesti.

Tarinasta on tehty useita taidokkaita näyttämö- ja elokuvaversioita. Vihreän Teatterin musikaalin säveltää Marianne Koto ja laulut sanoittaa Kati Oksanen. Koreografina toimii Tiina Santavuo. Seikkailun ohjaa Kirjurinluodon lavalle Jyri Siimes, ja graafinen suunnittelu on Vesa Kuulan käsialaa. Sadun loistoa luo näyttämölle myös pukusuunnittelija Juha Lönnberg. Näyttämöllä nähdään suuri joukko teatterin taitajia.

Näytökset Kirjurinluodon kesäteatterissa ajalla 22.7.–19.8.2017. Esitys sopii kaikenikäisille, niin perheille, itsenäisille aikuisille katsojille kuin lapsiryhmille.

Kuvissa Pessi (Toni Nikka) ja Illusia (Juulia Pihlajaviita). Kuvat Juha Lönnberg.

Kuvissa Yrjö Kokko (Veikko Pukkila). Kuvat Milla Grönman.

Kuvissa Ami Kokko (Eeva Haaslahti) ja Aune Kokko (Hanna Mäkelä). Kuvat Milla Grönman.

Graafinen suunnittelu Vesa Kuula.