Näyttelijäntyön kursseja tarjolla!

Tutustu teatteriin tai treenaa tulevaisuuteen!

Oletko täyttänyt 15 vuotta? Kiinnostaako teatteri, tai haluatko verestää vanhoja taitojasi? Aiotko hakea teatterialan koulutukseen ja haluat pientä preppausta? Tule mukaan oppimaan uutta alan ammattilaisten johdolla!

Vihreän Teatterin esittävien taiteiden koulutusohjelmassa on kevätlukukaudella 2017 tarjolla kaksi näyttelijäntyön kurssia: Reetta Vehkalahden opettama Improvisaatio (moduli 8) sekä Näyttelijäntyö 1 (moduli 4), jota opettaa Peter-Sebastian Lehtonen. Kurssit ovat avoimia kaikille 15 vuotta täyttäneille eivätkä edellytä aiempaa teatterikokemusta.

Näyttelijäntyön opetuksen lisäksi uuden elokuvalinjan ensimmäinen kurssi pidetään 11.5.-22.6.2017. Kurssin opettajana toimii Antti-Jussi Marjamäki.

Lue lisää kursseista ja täytä ilmoittautumislomake artikkelin lopussa:

Näyttelijäntyön linja

Moduli 8: Improvisaatio

Opettaja: teatteri-ilmaisun ohjaaja Reetta Vehkalahti

Improvisaatiokurssilla perehdytään spontaanin improvisaation tekniikoihin erityisesti Keith Johnstonen ja Viola Spolinin oppien mukaan. Edellytyksenä kurssille osallistumiselle on sopivasti tyhjä pää ja halu nauraa – myös itselleen. Kurssilla jokainen osallistuja saa luvan mokata.

Aloitamme impron perusteista: tarinankerronta, karaktäärin luominen, tunnetilat, tyylilajit ja kontakti. Mitä tekevät vainoharhainen gaselli ja lempeä gorilla pulkkamäessä? Kuka kuolee ja miten yhden minuutin aikana?

Kurssilla ehditään tutustua myös vakavaan improon, tarinankuljetukseen, bilepeleihin ja moneen jännittävään, vähemmän tuttuun tekniikkaan. Varoitus: nauru saattaa pidentää ikääsi ja jäykistää vatsalihaksesi.

ke 22.3. klo 18-20.15
ke 29.3. klo 18-20.15
ke 5.4. klo 18-20.15
ke 12.4. klo 18-20.15
ke 19.4. klo 18-20.15
ke 26.4. klo 18-20.15
ke 3.5. klo 18-20.15

Osallistumismaksu 42 €, jäseniltä 21 €

Moduli 4: Näyttelijäntyö 1

Opettaja: näyttelijä (FIA) Peter-Sebastian Lehtonen

Kurssin tavoitteena on, että osallistujat saavuttavat perustaidot lavalla tarvittavaan läsnäoloon ja näyttelemisessä vaadittavaan luontevaan perustoimimiseen. Kurssilla käsiteltävät asiat voidaan kiteyttää kahteen aiheeseen: oikea havainnointi ja oikeiden, arkielämään liittyvien fyysisten toimintojen tarkka toistaminen.

Arkipäivinen olemisemme on jatkuvaa havainnointia ensisijaisesti näkemisen ja kuulemisen tasolla. Tutkimme kurssilla ihmisen luontaisia ”havaintopiirejä”, alueita joissa ihmisen havainnointi luonnollisen sattumanvaraisesti ja suunnittelemattomasti liikkuu. Nämä havainnoinnin piirit ovat oma itse, tila jossa havainnoinnin hetkenä sattuu olemaan toisten ihmisten tai arkipäivän esineiden ja asioiden kanssa, ulkopuolinen tila, ja lopuksi jokin muu aika tai paikka tuntemuksineen ja aistimuksineen. Näiden havaintopiirien tutkiminen, tiedostaminen ja niihin liittyvien prosessien aito kokeminen lavatilanteessa saa aikaan luontevan perusolemisen näyttämöllä, johon kurssitettava kykenee tukeutumaan työskentelyssään näytelmätuotantojen parissa.

Toinen kohta, tavallisten arkisten fyysisten toimintojen tarkkuutta vaativa jäljentäminen ja toistaminen, on kenen tahansa ammattinäyttelijänkin ehdottoman ensisijainen perustaito, joka vaatii työstämistä ja harjoittelua lähes koko elämän ajan. Kurssilla tutkimme ja pyrimme käynnistämään osallistujissa juuri tätä prosessia, jossa koulutettava kykenisi jatkuvasti omasta aloitteestaan heräämään arkipäiväisen käyttäytymisen automaatioista ja nousemaan uneksuvan arkitajunnan yläpuolelle havaitakseen oman ja muiden käyttäytymisen fyysisiä lainalaisuuksia. Osallistujat saavat jatkuvasti kotitehtäväkseen havainnoida itseään arkisissa askareissaan – kotiin tullessaan, vaatteita pukiessaan, hampaita harjatessaan, istuskellessaan omissa oloissaan iltateellä – ja toistaa nämä kyseiset arkipäivän toiminnot sellaisenaan mahdollisimman tarkasti. Tavoitteena on saavuttaa eräänlainen vapautuminen näyttämöllä toimimiseen, jossa ihmisen havainnointikyky on aktiivinen fyysisen läsnäolon ollessa luontevan passiivinen; aktiivisuutta passiivisuudessa ja passiivisuutta aktiivisuudessa.

su 21.5. klo 18-21
pe 26.5. klo 18-21
la 27.5. klo 18-21
su 28.5. klo 18-21
pe 2.6. klo 18-21
la 3.6. klo 18-21
la 10.6. klo 18-21
su 11.6. klo 18-21

Osallistumismaksu 64 €, jäseniltä 32 €

Elokuvalinja

Elokuvakurssi

Opettaja: Antti-Jussi Marjamäki

Elokuvalinjan opetuksessa perehdytään elokuvaan kokonaisuutena. Opintojaksossa käydään läpi elokuvatuotannon eri osa-alueet ideasta jälkitöihin. Käsikirjoitus, esituotanto, tuotanto ja jälkituotanto avataan kurssilaisille sekä teoriatuntien että käytännön harjoitusten kautta. Kurssilla suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä lyhytelokuvamaisia trailer-videoita.

to 11.5. klo 17-20
to 18.5. klo 17-20
to 1.6. klo 17-20
to 8.6. klo 17-20
to 15.6. klo 17-20
to 22.6. klo 17-20

Osallistumismaksu 48 €, jäseniltä 24 €

Ilmoittautuminen esittävien taiteiden koulutusohjelman kursseille

Tällä lomakkeella voit ilmoittautua mukaan Vihreän Teatterin esittävien taiteiden koulutusohjelmaan. Kurssit ovat avoinna kaikille 15 vuotta täyttäneille.

Osallistumismaksu on kurssikohtainen. Huom! Vihreän Teatterin jäsenet saavat maksusta 50 % alennuksen. Jäsenmaksu vuonna 2017 on 40 € aikuiset ja 20 € alle 18-vuotiaat.

Saat vahvistuksen ilmoittautumisen vastaanottamisesta antamaasi sähköpostiosoitteeseen. Käsiteltyämme ilmoittautumisesi lähetämme sinulle samaan osoitteeseen lisäinformaatiota toiminnasta.

Lue lisää modulien sisällöstä ja aikataulusta täältä.

Kurssit järjestetään yhteistyössä Kansan Sivistystyön Liiton kanssa.

Henkilötiedot

Ilmoittaudun seuraaviin moduleihin:

Kuvauslupa

Lähettämällä lomakkeen hyväksyt seuraavat ehdot: Osallistujasta saa ottaa valokuvia ja videoita, arkistoida ja julkaista niitä Vihreän Teatterin verkkosivuilla, sosiaalisen median kanavilla ja markkinointimateriaalissa sekä antaa niitä median käyttöön. Kuvat ja videot julkaistaan teatterin tiedotus- ja markkinointitarkoituksessa. Teatterilla on oikeus ottaa harjoituksista ja esityksistä kuva- ja äänitallenteita arkistoitavaksi, sekä esittää niitä julkisesti tai saattaa niitä yleisön saataville tiedotus- ja markkinointitarkoituksessa.