Vihreä Teatteri esittää kesällä 2017 fantasiamusikaalin Pessi ja Illusia!

Vihreä Teatteri tarttuu kesällä 2017 rakastettuun klassikkoon Pessi ja Illusia. Tuomme Kirjurinluodon kesäteatterin lavalle uuden, näyttävän musikaaliversion Yrjö Kokon alun perin jatkosodan rintamalla lapsilleen tarkoitettuun joululehteen kirjoittamasta tarinasta. Kokon – kirjailijan, eläinlääkärin ja luonnonystävän – kuolemasta tulee vuonna 2017 kuluneeksi 40 vuotta. Samalla itsenäinen Suomi täyttää 100 vuotta. Vihreän Teatterin uusi dramatisointi sodan allegoriaksi kirjoitetusta herkänkauniista sadusta on osaa valtioneuvoston Suomi 100 -ohjelmaa (ks. lisää http://suomifinland100.fi), ja se on kunnianosoituksemme niin itsenäiselle Suomelle kuin kansallisesti merkittävän kirjailija Kokon elämälle.

Illusia-keiju on unelmien verkkojen kutoja Illusionin tytär, Pessi-peikko Pessimistien ja Optimistien sukujen poika. Illusia karkaa sateenkaarelta nähdäkseen, millainen maailma todella on, ja Pessi päätyy hänen oppaakseen. Yhdessä he näkevät ja kokevat paljon, sekä kaunista että kamalaa.

Vihreä Teatteri palaa Pessin ja Illusian pariin nähdäkseen, ovatko ihmiset ja maailma muuttuneet kovastikin kuluneina vuosina vai ovatko kysymyksemme edelleen samoja kuin Pessillä ja Illusialla jatkosodan aikaan yli 70 vuotta sitten. Kaikenikäisille suunnattu fantasiamusikaali Pessi ja Illusia käsittelee samoja aiheita kuin Kokko alkuperäisteoksessaan: suomalaista luontoa, sotaa ja sitä, millaisessa maailmassa elämme, kuinka sen näemme, ja miten siitä puhumme.

Ikuisesti askarruttavien suurten kysymysten, luonnon ja sadun keskinäinen vuoropuhelu ovat pitäneet Pessin ja Illusian luettuna, rakkaana ja uusia sovituksia saavana teoksena. Suomalaisille tärkeä metsäluonto ja sen olennot ja ilmiöt eivät toimi vain lavastuksena, vaan niillä on oma äänensä. Luonnon lisäksi tarinan jatkuvana taustana on sota, jonka tarkoitus on eläimille ja metsänhengille aikamoinen arvoitus.

Kati Oksasen Vihreälle Teatterille uudelleen dramatisoimassa Pessissä ja Illusiassa ristiriidat ja myötäsuat konkretisoituvat, kun näyttämölle tuodaan sekä lintujen välinen keväinen kilpalaulanta että ihmisten sodan äänet. Musiikin ja tanssin myötä lavalle saapuu myös huumori. Mitä mahtaa immigrantti piisami lauleskella rakennellessaan talvipesää toiselle maahanmuuttajalle, sateenkaarelta laskeutuneelle keijulle? Entä millaisia ovat Närhen, tuon keltaisen lehdistön edustajan, juorulaulut ja minkä verran niitä kannattaa uskoa?

Peikolle ja keijulle kesä voi olla ikuisuuden pituinen – sen alussa tapahtuneet asiat ovat syksyn tullen vain hämäriä muistoja. Ihminenkin unohtaa nopeasti. Sodasta puhumisen vaikeus lienee osasyy sille, miksi Pessi ja Illusia on säilyttänyt suosionsa. Teos auttaa katsomaan taaksepäin sota-aikaan kiihkottomasti, nostalgisoimatta tai pelkäämättä. Toisaalta monet lähinnä 2000-luvulle ominaisina pidetyt ilmiöt saavat teoksessa juuret ja vertailukohtia. Näitä piirteitä hyödyntäen Vihreä Teatteri lähtee rakentamaan alkuteokselle uskollista mutta myös ajan muutosta ja ihmisen muuttumattomuutta tutkiskelevaa musikaaliversiotaan Kokon klassikosta. Fantasiamusikaali kuljettaa vakavasta pohdinnasta kuumeiseen toimintaan, surusta huumoriin ja takaisin, katsojan kokoisesti.

20160607_163827
Takarivissä tuotantopäällikkö Markus Niemi ja tuotantokoordinaattori Sari Östman – teatterimme tuotantotiimi. Eturivissä taiteellista henkilökuntaa: säveltäjä Marianne Koto ja koreografi Tiina Santavuo. Roll-upien ja pop-up-seinän suunnittelu: Vesa Kuula.

Keijun ja peikkopojan tarinasta on tehty useita taidokkaita näyttämö- ja elokuvaversioita. Vihreän Teatterin musikaalin säveltää Marianne Koto ja laulut sanoittaa Kati Oksanen. Koreografina toimii Tiina Santavuo. Seikkailun ohjaa Kirjurinluodon lavalle Jyri Siimes, ja graafinen suunnittelu on Vesa Kuulan käsialaa. Sadun loistoa luo näyttämölle myös pukusuunnittelija Juha Lönnberg. Näyttämöllä nähdään suuri joukko teatterin taitajia.

Huom! Kaikille avoin koe-esiintyminen järjestetään 19.–21.8.2016. Asiasta tiedotetaan tarkemmin lähempänä ajankohtaa.

Näytökset Kirjurinluodon kesäteatterissa ajalla 22.7.–18.8.2017. Esitys sopii kaikenikäisille, niin perheille, itsenäisille aikuisille katsojille kuin lapsiryhmille.